צרפת צרפת

שמפניה ” לואי דה סאסי”

שמפניה הוא יין מבעבע צרפתי שנקרא על שם חבל ארץ “שמפיין” שבצרפת. היין המבעבע נוצר על ידי התססה שנייה של היין במהלך שנות היישון ורק יין אשר מיוצר בחבל ארץ זה רשאי להיקרא בשם שמפניה. כל ייצור השמפניה בצרפת הוא בפיקוח של מועצת היין המקצועית של חבל שמפיין. המועצה קובעת את החוקים של ייצור השמפניה. כל היינות המבעבעים שיוצרו ברחבי העולם זכו להיקרא יינות שמיוצרים בסגנון שמפיין וכיום בכל מדינה יש שמות שונים ליינות המבעבעים. בספרד היין המבעבע נקרא “קווה” באיטליה היין המבעבע נקרא “ספומאנטה”.

שמפניה מיוצרת מזני הגפנים: שרדונה-פינו נואר ופינו מונייה. תהליך הייצור הראשוני של שמפניה דומה לתהליך ייצור של כל יין אחר. המיץ שנוצר מהסחיטה מתחיל לתסוס והסוכר הופך לאלכוהול. היינן מערבב בין סוגי הזנים של המיץ לפי מתכון כדי להגיע לסוג ולטעם הרצוי בהתאם. בדרך כלל שמפניה מיוצרת מענבי שרדונה לבן ושמפניה “רוזה” נוצרת על ידי הוספת יין אדום בזמן הערבוב. לאחר התהליך הראשוני והערבוב היין מוכנס לבקבוקים עם שמרים וסוכר להתססה השנייה. הבקבוקים נסגרים סגירה הרמטית במיוחד אשר מונעת דליפה של הפחמן הדו חמצני שנוצר. אחסון הבקבוקים

מתבצע במצב שכיבה וכמות הגזים נקבעת לפי כמות תוספת הסוכר. תהליך התסיסה הוא בין 6 חודשים ל 3 שנים. הבקבוקים מסובבים בכל יום במספר מעלות עד שבסוף התהליך הם במצב של צוואר כלפי מטה כדי שכל המשקעים יתרכזו בצוואר הבקבוק. מרבית יצרני השמפניה מיישנים את היין בין 6 ל 8 שנים ואז מתחילה המכירה.

סוגי השמפניה: ברוט אפס—ברוט—דמי סק—דו (מתוקה) הסוג הנפוץ ביותר הינו: ברוט. השמות לסוגי השמפניה נתנו בהתאם לכמות הסוכר שנוספה בתהליך הייצור. ככל שהכמות של הסוכר הייתה פחותה כך היין יותר יבש בטעם.בהתאם לכך ברוט אפס הינו היבש ביותר ולאחריו ברוט. שמפניה מומלצת לשתיה כאשר היא מצוננת בטמפרטורה של *7 צלזיוס והבקבוק מוגש באופן מסורתי בדלי קרח על מנת לשמור על טמפרטורה זו. השמפניה נמזגת לכוס מיוחדת עם רגלית על מנת למנוע את בריחת הגזים מהמשקה ועל מנת למנוע את חימום היין על ידי היד המחזיקה. פתיחת בקבוק שמפניה וצליל הפקק שנשמע הפכו למסורת ולחלק בלתי נפרד מכל חגיגה- סיום תחרויות ספורט למיניהם – קבלת גביעים- תעודות- ימי הולדת וכו’.

שמפניה
שמפניה "לואי דה סאסי ברוט"
שמפניה
שמפניה "לואי דה סאסי רוזה"
אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!